17. marts 1940: Tysk bombefly nødlandet på Lolland. I Berlin planlægger man at sende agenter til øen for at sprænge flyvraget i stykker

Det er vraget fra et hypermoderne Junkers Ju 88-bombefly, som i dag er fundet på Lolland efter en nødlanding. Fra Wikimedia Commons.

Det er vraget af et hypermoderne Junkers Ju 88-bombefly, som i dag er fundet på Lolland efter en nødlanding. I Berlin ser man meget nødigt, at information om flyet design eventuelt skulle komme i britiske hænder. Fra Wikimedia Commons.

Hitler kunne den 9. marts berolige en bekymret tysk flådechef med, at det tyske luftvåben snart ville bombe flådebasen Scapa Flow i Skotland, hvor den britiske flådes hovedstyrke operere fra. Bombetogtet blev udført i går af 15 Junkers-bombefly: Det britiske skib HMS Norfolk er blevet ramt, og der meldes om fem dræbte og ni sårede briter, heriblandt minimum én civilperson – hvilket er det første civile britiske tab under krigen. På hjemvejen er et af de tyske fly dog kommet på en for nordlig kurs og har derfor været tvunget til at nødlande på dansk grund. Flyet er i dag blevet fundet på en mark på Lolland, sandsynligvis af en forbløffet lollandsk landmand. Det meldes, at mandskabet har forsøgt at afbrænde flyet og bagefter er flygtet.

Fordi der er tale om et fly af typen Junkers Ju 88, er man fra tysk side ikke glade for episoden. Modellen er nemlig forholdsvis ny, og i Tyskland er man på ingen måde interesseret i, at briterne eventuelt skulle få mulighed for at se nærmere på flyets design og konstruktion. Derfor har den tyske hærs efterretningstjeneste, Abwehr, netop sendt fem agenter fra Berlin afsted, i første omgang til Kiel. Herfra skal de hurtigst muligt videre til Lolland for at sprænge det tyske flyvrag i stykker. Tanken er, at agenterne skal deles i to hold: To af dem skal kastes ned med faldskærm, mens de resterende tre skal sejle fra Kiel til Lolland i motorbåd. På denne måde vil man have en backup-aktion, hvis den første slår fejl.

Den tyske admiral Rolf Carls protesterer imidlertid, da han hører om planen. Han anser faldskærmsaktionen for risikabel, og der er stadig for meget is på farvandene til at en motorbåd kan nå sikkert frem. Det bliver herefter foreslået, at agenterne simpelthen bare tager med den danske færge til Gedser. Dette har man umiddelbart ikke nogen protester imod i Berlin, men i så fald må agenternes medbragte sprængstof camoufleres. Admiral Carls stikker dog endnu en gang en kæp i hjulet. Efter hans vurdering er der ikke tid nok til at udføre den hemmelige aktion inden ‘Wesertag’ – altså selve dagen for operation Weserübung og dermed hele Danmarks besættelse. Admiralens personlige skøn er nemlig, at invasionen af Norge og Danmark vil blive foretaget mellem 20.- 26. marts. Han beordrer derfor, at de tyske agenter godt kan vende tilbage fra Kiel med det samme. Et Junkers-flyvrag er ikke grund nok til at skabe opsigt i Skandinavien: “Bedre ikke at vække de sovende hunde”, som Admiralen udtrykker det.



Kategorier:Optakt til besættelsen

Tags: , , , , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: